Kreativiti Vs Inovasi
1)
Apakah berbezaan di antara kreativiti dan inovasi?
·
Daripada segi bahasa, kedua-dua terma ini
mempunyai maksud dan definisinya yang tersendiri. Mengikut kamus Dewan Bahasa
Dan Pustaka atas talian, kreativiti bermaksud kemampuan (kebolehan) mencipta,
ataupun juga dipanggil daya kreatif. Dari segi istilah pula, kreativiti adalah
kebolehan atau tindakan mengeluarkan sesuatu yang asli dan luar biasa atau lain
daripada lain.
·
Manakala maksud inovasi dari segi bahasa pula
adalah pembaharuan, perubahan atau revolusi. Inovasi diistilahkan sebagai
sesuatu yang baru diperkenalkan seperti kaedah, sistem, adat, dan lain-lain
yang baru.
·
Secara rumusnya, kreativiti merujuk kepada
idea untuk mencipta sesuatu yang baru manakala inovasi merujuk kepada
implementasi kepada sesuatu benda yang baharu tersebut. Disini dapat dilihat
dua elemen ini adalah sangat berkait rapat dan saling melengkapi.
2)
Apakah kepentingan kreativiti dan inovasi?
·
Antara kepentingan kreativiti dan inovasi
adalah pada sesebuah organisasi perniagaan itu. Dengan kreativiti dan inovasi,
sesebuah organisasi perniagaan itu akan terkehadapan dan maju berbanding
pesaing-pesaing mereka lantas akan mendapat pelanggan dan keuntungan yang lebih
tinggi dan juga mereka akan mempunyai pengaruh dan kuasa yang kuat.
·
Selain itu, dua elemen ini penting bagi
menjamin kewujudan mereka di dalam pasaran kerana seperti sedia maklum, dunia
sentiasa berubah dan organisasi ini juga perlulah menyesuaikan diri dengan
persekitaran dan masa dunia.
·
Inovasi juga perlulah sentiasa dilakukan dan
bukan hanya sekali sahaja kerana inovasi tidak akan kekal lama sebagai perkara
yang terbaik.
·
Dengan kreativiti dan inovasi juga,
produktiviti sesebuah perniagaan meningkat.
3)
Terdapat 4 jenis inovasi iaitu Invention, Extension,
Duplication dan Synthesis.
·
Invention
Secara istilah
yang dikeluarkan oleh Kamus Cambridge, invention ialah sesuatu
yang belum pernah dibuat atau dicipta sebelumnya, atau proses mencipta sesuatu yang belum pernah dicipta sebelum ini.
Inovasi melalui invention ini berkait dengan membawa masuk idea ini
untuk dipasarkan, kemudian menukar invention kepada produk. Antara
contoh invention yang paling hebat adalah internet yang menjadikan
pelbagai perkara terpengaruh daripada internet ini dan boleh dikatakan dunia
pasaran akan datang hanya bergantung kepada internet.
·
Extension
Extension adalah suatu strategi amalan yang digunakan untuk meningkatkan pasaran
saham untuk sesuatu produk atau servis itu. Dengan demikian, pemasaran produk
akan kekal berada pada fasa matang kitaran kehidupannya dan bukannya merosot.
Antara contoh perniagaan yang berkait rapat dalam elemen ini adalah perniagaan
yang melakukan re-packaging.
Dengan melakukan kaedah ini, entity perniagaan tersebut akan menarik
lebih ramai pelanggan dan juga pelabur pada produk mereka yang tampak lebih
menarik ini.
·
Duplication
Duplication adalah teknik inovasi perniagaan yang digunakan untuk memperkembangkan lagi
perniagaan sesebuah organisasi perniagaan. Teknik ini berlaku dimana ianya
meniru perniagaan sedia ada mereka dan mengembangkannya berdasarkan daripada
hasil tiru tersebut pada tempat-tempat lain. Biasanya perniagaan yang
menggunakan teknik ini adalah perniagaan makanan segera seperti McDonald, KFC,
PizzaHut dan sebagainya. Mereka mengembangkan pernigaan dengan cara membuka
francais-francais baharu di tempat baru dengan menggunakan idea, cara
mentadbir, dan produk yang asal.
·
Synthesis
Synthesis adalah menggabungkan elemen sistematik yang
dibuat untuk membentuk sesuatu tujuan yang lebih jelas secara menyeluruh. Proses
ini bertujuan untuk memastikan perniagaan sentiasa stabil, bermatlamat dan
maju. Ianya juga boleh dikatakan penilaian semula masalah yang telah dihadapi
dan memperbaikinya secara sistematik dan kajian yang baik. Contoh perniagaan
yang telah melakukan proses ini adalah Proton dimana ketika mereka menghadapi
masalah kewangan dan bermacam lagi, merekan telah menjalinkan hubungan dengan
Geely, syarikat automotif besar dari China, yang datang untuk membantu. Proton
sedar akan kehadiran Geely dari segi kewangan dan pengaruh dimana Geely juga
memiliki dan telah memajukan Volvo dan mereka percaya Geely akan menaikkan
semula Proton menjadi sebuah jenama yang terkemuka di dunia kelak sebagaimana
Geely telah menaikkan semula nama Volvo standing dengan jenama dari Jepun dan continental.
Comments
Post a Comment